onsdag 28 januari 2009

Glasögon

Igår var jag hos ögonläkaren med Martin. Vi har gått på kontroller med ojämna mellanrum sedan 4-årskontrollen på BVC. BVC upptäckte då att han såg lite dåligt. Hittills har det inte behövt glasögon. Det har varit på gränsen och då är det ju skönt att slippa så länge som möjligt.

Igår såg han betydligt sämre än vad han gjorde i augusti. Alltså fick det bli glasögon nu. Det tyckte Martin inte om. Igår tröstade jag med en chokladkaka och att han fick vara med mig en timme på jobbet innan jag skjutsade honom till skolan.

Idag på min lediga eftermiddag tänkte jag att det är lika bra att vi börjar titta på bågar med en gång. Vi kom ner till stan och gick in till första optikern. Martin var mest intresserad av att prova solglasögonen som stod bredvid. Sedan provade han ett par bågar, tittade sig i spegeln och blev ledsen. Han ville inte ha glasögon. Ingen ide att fortsätta!

Vi gick och fikade i stället. Martin fick välja vad han ville ha och fick en extra chokladboll efteråt, mot att han lovade att åtminstone prova bågarna i nästa butik. När vi kom in till nästa optiker provade han glatt och talade efter en stund om att "dom här ska jag ha". Han provade några till, men ville fortfarande ha dom han valt. Kanonbra! Det var inte dom billigaste, men det kändes så bra att han verkligen var nöjd. Så nu är dom beställda och kommer om ett par veckor.

Tänk vad lite fika och en rejäl höjning av blodsockret kan göra!!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: