söndag 4 maj 2008

En söndag i trädgården och köket

Något danskt rågbröd blev det inte idag, men jag bakade ljusa limpor. Det passade bra att stoppa i den halvtomma brödhyllan i frysen.

Nu har tre femtedelar av familjen spelat spel på LinCon i fyra dagar. I går var jag i Motala och hämtade hem yngste sonen från mormor och morfar. Det blev en skön slappardag. Vi satt ute och provade på nåltovning (bildbevis kommer när jag får tag i en fungerande kamera) och gick en kort promenad. Fram på kvällen när jag tänkt åka hem fastnade jag på altanen i kvällssolen. Det var så skönt att det inte gick att slita sig. Klockan blev alltså ganska mycket innan vi var hemma.

Idag har Martin lekte med sin kompis hela dagen. Dom är otroliga dom där två. Dom pratar hela tiden och fantiserar och hittar på. Det tog evigheter för dom att få i sig sin lunch, men trevligt hade dom.

Jag har ägnat en stor del av dagen åt trädgården. Snyggat till på framsidan, rensat mer potatisland och börjat sätta potatis. Potatisen fick inte riktigt plats i den biten som jag rensat. Under veckan måste jag rensa en snutt till för att få ner de sista potatisarna.
Jag skördade rabarber också. Det blev 4,5 kg och ändå ser inte stånden helt kala ut. Av rabarbern blev det 10 flaskor saft och en gryta kräm. Det låter mycket med 10 flaskor saft, men en halv liter saft går snart åt. Den hemgjorda ska ju inte blandas 1+7 som den köpta nu för tiden, utan snarare 1+4 eller till och med 1+3.

Det har varit skönt med lite extra ledigt, men i morgon är det vardag igen. Först jobb och sedan simskoleavslutning.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: