fredag 2 maj 2008

Potatis eller inte?

Som jag skrivit om förut så köper vår familj så mycket ekologisk och kravmärkt mat som möjligt. Det känns helt rätt att köpa mat som innehåller så lite gifter som möjligt och som sprider så lite gifter som möjligt i naturen.

Jag läste i tidningen Råd och Rön om potatis. Det står att potatis är den mest besprutade grödan i Sverige. När jag läst det i artikeln börjar jag fundera på vad man borde äta i stället för potatis. Är det bättre med ris, bulgur, matvete eller quinoa?

I slutet på artikeln får jag dock delvis svar på min fråga. Svaret är ju helt enkelt att man ska äta kravmärkt potatis förstås. Om vi alla skulle välja ekologiskt odlad potatis skulle 95 ton bekämpningsmedel aldrig komma ut i miljön. Det blir en rejäl besparing för naturen.

En del av frågan återstår ändå. De delvis nya alternativen till potatis såsom bulgur, matvete och quinoa, är dom bättre ur miljösynpunkt? Vi har ju de senaste åren fått lära oss att de har bra GI-värde och att de är så nyttiga, men hur är det med miljöpåverkan?

Efter att ha letat runt lite på nätet så kan man säga att ris och bulgur har transporterats för långt, durumvetet till pastan har också transporterats långt. Å andra sidan kan dom varorna fraktas med båt och då har ju inte avståndet så stor betydelse. De två alternativen matvete och korngryn som kan odlas i Sverige är bra alternativ att variera med. Båda är goda alternativ. Det kräver bara lite övning för att lära sig vilka rätter dom olika alternativen passar till.

När det gäller Quinoa, som till exempel odlas i Bolivia, så är det en utmärkt gröda om man vill äta mer vegetariskt. Quinoa innehåller mycket järn och en hel del andra nyttigheter. Om vi äter mer vegetariskt så gör vi också en rejäl besparing för miljön.

Det är inte lätt att göra helt rätt men alla kan förbättra sig lite. Dagens budskap är i alla fall att du ska köpa ekologiskt odlad potatis när du köper potatis.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Joakim sa...

Måste bara säga att detta var en riktigt bra, snygg och läsvärd blogg hit kommer jag återvända.. Kolla gärna in på min och lämna en kommentar, tack: http://hygienkonsult.blogspot.com