måndag 19 maj 2008

Min vän stegräknaren

Nu håller vikten på att krypa åt fel håll efter att ha hållt sig ganska bra det senaste året. Året innan kröp den åt rätt håll. Nu vill jag få vikten att krypa åt rätt håll, neråt, igen så jag tog fram stegräknaren som fått vila sig ett tag.

Visste du att 40 minuters rask promenad är ca 4200 steg?
Rekomendationerna som jag läst säger att man bör ha ca 10 000 steg per dag. För mig med stillasittande jobb går det åt en liten promenad för att komma upp i 10 000. Idag har jag gått en promenad på drygt 30 minuter och just nu står stegräknaren på 10 500. Några hundra till blir det nog innan jag kryper till kojs.

Det kan verka lite torrt och tråkigt med siffrorna, men det är helt klart så att stegräknaren sporrar mig att gå lite extra. Vi får väl se om det biter på vikten också.
Hur som helst så är promenaderna bra för må-bra-et. I går var jag lite degig, men efter promenaden kände jag mig bättre. Idag blev jag så trött efter kvällsmaten, men efter promenaden blev jag piggare. Det är mycket lättare att komma ut på en promenad än att komma iväg på gympa i alla fall så vi får se hur länge uppryckningen håller i sig.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har haft stegräknare nu i 4 veckor (vi har haft en tävling på jobbet). Snittet för dessa 4 veckor låg på nästan 18000 steg per dag. I höstas när vi hade stegtävling i en period om 9 veckor så hade jag ett snitt på ca 11000 steg per dag. Tack vare hunden och min kamp mot kilona så har jag verkligen fått fart på mitt gående och jag känner att jag mår mycket mycket bättre.

Anonym sa...

Ja en stegräknare kommer att peppa dig otroligt mkt, jag använder den varje dag och mår mycket bättre. Sätt upp mål och du kommer att bli ännu mera peppad. Idag är jag uppe i 17962 steg och kanske hinner jag med fler. Keep walking tjejen !

mascaran.blogg.se

Anonym sa...

Svar på kommentar: Tja, till och från skolan är dryga sextusen steg bara det. Sen har jag en hund som ska gås med om dagarna och det drar ihop en del steg. Sen gick jag till och från gymet också, så det blev en del. Men jag ska säga att de dagarna jag inte går i skolan då får man kämpa för att få ihop något alls känns det som :)
Skoj med en scout till föresten :) är du ledare eller? Ha en bra dag! /NElin