söndag 30 september 2012

Scouthajk

Lördag morgon stack jag och Martin iväg på Scouthajk. Hajken började med att scouterna deltog i ett distriktsarrangemang. De deltog i den stora makaronjakten! Det gällde att lösa uppgifter för att vinna så mycket mackaroner som möjligt. Makaronerna fungerade samtidigt som betalningsmedel för att få nya uppgifter att lösa. Kul idé!

Efter makaronjakten åkte vi i väg en snutt till där vi skulle övernatta. Resten av eftermiddagen gick åt till att resa tältet, laga mat, gå en runda i mörkret, elda och grilla korv och marschmallows.
Vi hade med ett nytt tält som scoutkåren just köpt in, en tältkåta. Alla hade sagt att det var så enkelt att sätta upp, men riktigt så enkelt var det inte första gången. Tältet var i alla fall bra att sova i. Det kallas 9-personers, men vi sov 13 personer. Varmt och gott! Jag stannade utanför tältet en liten extra stund och njöt av det fantastiska månljuset.
Det regnade ganska mycket under lördagen. Sent på eftermiddagen spände vi upp en presenning mellan några träd och satt där och lagade mat. Vi kände oss inte så värst snygga och fräscha efter en hel dag i regnväder. Då kommer båten Kind åkande på Kinda kanal, som vi satt precis bredvid. Båten stannar och ur kliver hur mycket folk som helst klädda i finkläder, några har till och med långklänning. De skyddar sig så gott det går med paraplyer och börjar gå precis förbi där vi sitter och lagar mat på stormköken. Sen kommer brudparet! Jag bara hoppas att det inte var någon jag känner med i det sällskapet. Jag vet inte vem som kände sig mest felplacerad just då, de i finkläder i regnet eller vi tokar som lagade mat ute i regnet!

Idag avslutade vi hajken redan på förmiddagen. Resten av dagen har jag packat upp och slappat. Det kändes behövligt med en riktigt slapp eftermiddag efter denna intensiva helg. Nu orkar jag ta tag i en ny vecka i morgon.

Inga kommentarer: