söndag 16 september 2012

TreMaHa

Nu äntligen fick jag prova på att vara med i den anrika och prestigefyllda scouttävlingen TreMaHa (TreMannaHajk). För två år sedan var jag anmäld och det blev inställt på grund av för få deltagare. För ett år sedan var tävlingen planerad till en helg så vi planerade hajk till helgen efter och sedan flyttades tävlingen en vecka. I år blev det alltså tredje gången gillt!!

Vi var ett härligt lag från vår scoutkår med en veteran som gått TreMaHa åtta gånger och vunnit fyra gånger (eller något åt det hållet) och två nybörjare (jag och en till). Med en massa tips från veteranen och lite eggande från andra lag så tändes tävlingsinstinkten, även om vi bara var där för att ha roligt.
Tävlingen startar på lördag eftermiddag och pågår i ett dygn, men en paus för nattsömn. På lördagen var det en vandring på ungefär en mil, med fyra stationer utmed vägen. Det gäller inte att komma först i mål utan att få mest poäng på stationerna. Lördagens tävlingsmoment var avståndsbedömning, miljökunskap, surrning och eldning. Lite spännd och taggad som jag var så glömde jag naturligtvis bort att fota.
På morgonen efter en natts vila medhavda tält eller vindskydd så var det dags att göra sig i ordning för att starta söndagens vandring. Vi släpptes iväg med ett par minuters mellanrum. Första start var kl 07.30 så det blev ingen sovmorgon. Innan dess skulle vi äta frukost och packa ihop tält och resten av packningen. Första uppgiften var en orienteringsbana med fem kontroller. 2 poäng för varje tagen kontroll och laget tar så många kontroller de vill.
Denna dagen tog vi det lite lugnare. Vi alla tre hade slappnat av lite mer och var verkligen med för att ha roligt. Under dagens vandring, före station fyra skulle vi tillverka en klubba för att slå på en boll med. Här sitter jag vid lunchpausen och kokar pasta samtidigt som jag mjukar upp en stjälk så att den ska gå att surra med. Vädret var helt underbart hela helgen med sol och ljumma höstvindar. 
Så här blev vår klubba. Lika bra som vilken golfklubba som helst, förutom att skaftet gick av efter ett par hål. Klubbans utförande och funktionalitet poängsattes så det blev lite poängavdrag för det avbrutna skaftet, även om vi försökte intala domaren att det var produktutveckling eftersom skaftet var för långt innan.
Vid fjärde stationen gällde det att visa vad klubban gick för. Det var fem hål på denna naturgolfbana som spelades med tennisboll. Kul!
Några andra av dagens stationer var träkunskap, knopkunskap och en samarbetsövning där det gällde att flytta vatten. På väg mot mål följde vi kanten på en golfbana. Scouter v.s. golfare. Vi försökte hålla oss i kanten för man vill ju inte ha en boll i huvudet. Flera av golfarna frågade vad vi var ute och gjorde för de såg flera lag passera. Kul med de nyfikna och intresserade golfspelarna.

Det gick halvbra för oss, men målet var ju inte att vinna. Jag var med för att ha roligt, få inspiration och för att träffa andra scouter och alla de tre målen fick jag uppfyllda. Det var en jättebra arrangerad tävling som jag kan tänka mig att gå nästa år igen. Just nu har jag ömma fötter och stela ben, men det går ju över.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att det var ett toppenarrangemang! ( fast vår klubba var snyggare :) ) Scouthälsningar/Björsäters Blandning gm Mikael

Anonym sa...

Kul att ni hade kul!
Vi som arrangerade hade också väldigt roligt!
Hade jag fått veta innan att ni skulle produktutveckla under själva terränggolfsrundan hade kanske poängsättningen blivit en annan... :)
Varma scouthälsningar!
/golfklubbedomaren, Landeryd

Trillingnöten sa...

Vad häftigt!! Äntligen liksom.