måndag 11 juli 2011

Sylta, safta och motionera

Det är skönt med semester. Man kan göra precis vad man vill. Problemet är att det finns så mycket att göra. Vissa dagar blir jag bara stressad över alla möjligheter. Då gäller det att sansa sig och inse att det går inte att gör allt.

Hur som helst så är det kul att hinna göra en del av det där som lätt blir bortprioriterat i vardagen.
Idag har jag plockat vinbär och kokat sylt. Länge kokade jag sylt efter en bok ärvd av farmor som har bra sylt- och saftrecept. Numera kokar jag bara sylt med syltsocker. Det är superlätt och går fort och än så länge har jag aldrig misslyckats Vinbärssylten ska jag ha på frukostgröten. Ibland har jag vinbärssylt och ibland har jag äppelmos på gröten.
Dessutom gjorde jag citrondricka enligt det här receptet. Citrondrickan är en riktig favorit som också är superlätt att göra.

När jag ändå var i köket så blev det visst en hallonkaka också med hallon från trädgården. Smaskigt till fikat!

Jag har också hunnit med att springa en runda och promenera en runda. På promenaden tog jag ett antal geocacher. Promenaden känns ännu mer motiverad när det finns ett mål (eller flera mål då). Dessutom blir det av att gå på ställen som jag annars inte skulle välja.

Tänk så mycket man kan hinna på en dag utan att stressa. Det är ganska många timmar som går åt till att vara på jobbet i vanliga fall.

Inga kommentarer: