lördag 23 juli 2011

Lussekatter mitt i sommaren

Vilken sommardag det varit idag. Jag har frostat av frysen och bakat lussekatter. Kanske lite fel årstid, men så kan det gå.

Frysen började jag med i morse när jag insåg att det var ovanligt lite i frysen, i den stora frysen alltså. I köket har vi en liten frys under kylskåpet och den är alltid proppfull. Frysen som jag frostade av står i källaren. Det var ett rejält islager längst upp så det tog många timmar innan all is var borta. Maten stod under tiden tätt ihop i matkällaren och höll sig skapligt frusen.

Framåt kvällen kom jag på att det nog var hög tid att baka lussekatterna som Henrik och Cissi ska ha med sig till Scoutlägret på tisdag. De ska på det stora världsscoutlägret i Skåne. En dag på lägret ska de presentera något typiskt svenskt. De ska då ha luciatåg och bjuda på lussekatter. Jag gjorde degen och delade upp den i 80 små bitar. Sedan fick Henrik och Cissi rulla ut lussekatterna. Det tar ju en stund att få till 80 lussekatter.

Efter bakandet fortsatte förberedelserna inför lägret. Dags att sy på märken på de nya skjortorna. Jag skrev ut lappen var märkena skulle sitta och så fick de sätta sig och sy, för hand naturligtvis. Cissi sydde ganska snart dit sina två första märken. Tror att det är fem eller sex olika märken.
Henrik kämpade med sitt första märke. Då började köpslåendet. Hur mycket ville Cissi ha för att sy dit Henriks märken? Hur mycket var Henrik villig att betala? Ju längre stund Henrik kämpat med första märket, ju mer kunde han tänka sig att betala. Nu har syendet avslutats för i kväll. Vi får väl se i morgon vem som syr och vem som betalar.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Härligt med lussebullar! Själv är jga sugen på pepparkakor :)Kul med scoutlägret. Det är en bra hobby tycker jag :)