lördag 2 juli 2011

Frankrike

Som ni märkt blir det inte många inlägg just nu. Det beror på att jag är på resande fot. Jag har tillgång till nät till och från, men tiden vid nätet räcker lagom för att läsa mail och kolla upp resmål och boka hotell.

Vi är ute på europaturné hela familjen. Vi har kört ner till franska kusten. De senaste dagarna har vi bott nära medelhavet. Tyvärr var vattnet i medelhavet onödigt kallt. Det gick att bada i, men man låg inte i och njöt. Som tur var så fanns det en pool på hotellet. Jag har alltid undrat varför folk åker till medelhavet och sen badar i en pool, men nu förstår jag att det kan vara bra det också.

Nu är vi på väg norr ut igen. Idag har vi besökt Roqueford-grottorna. Vi gick en guidad tur. Den var väldigt bra gjord, men tyvärr på franska. Vi fick var sitt häfte med engelsk text. Turen var mycket sevärd ändå med filmsnutt, ljud- och ljusanimering och intressant tur i grottan med ostar och slutligen provsmakning.

Henrik och Cissi läser franska i skolan så de kan översätta en del enstaka ord. Jag begriper max tio ord på franska. Ett tag på guidningen hade jag Cissi bredvid mig som tolk. Tolkningen lät ungefär så här: ..... dom stänger något .... ost ....... vit ....... korv ...... ost ...... Roqueford ...... Det var inte helt lätt att få ett sammanhang av den översättningen!

I morgon och övermorgon ska vi turista i Paris. Mer om resan och lite bilder kommer om några dagar när jag är hemma igen.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Åh vad fantastiskt! Njut som sjutton :)