söndag 3 juli 2011

Sola inte på blåsig strand

De dagarna vi tillbringade i orten Cap d'Agde vid medelhavet så blåste det en del. Det blåste så att sanden ibland yrde på stranden.
På en strand med lite grövre sand gjorde det ont att vara när vindbyarna kom. Det var som att bli blästrad på huden. Inte skönt!

På stranden med fin sand var det skönare att vara. Där fläktade det lagom så att det var skönt att ligga i solen. Utan vinden hade jag inte stått ut så många minuter. Nackdelen upptäckte man efteråt. Det var sand överallt, i näsan, i öronen, i handduken, i hårbotten.

Den mesta av sanden kunde jag bli av med genom att bada i poolen och duscha. Problemet var sanden i hårbotten. Vet du hur svårt det är att bli av med sand ur hårbotten? Jag duschade lääänge och försökte verkligen, men det hjälpte inte. Jag hade fortfarande sand bakom öronen. Varje gång jag kliade mig i hårbotten fick jag fullt med sand under naglarna. Nu efter ytterligare en omgång i duschen så har jag blivit av med den mesta sanden. Jag antar att det finns en del kvar nu också, men inte så mycket i alla fall.

Lärdomen är alltså att inte sola i sandstorm. Borde jag inte insett det utan att behöva prova? Nåja, det var skönt där och då.

Inga kommentarer: