måndag 20 januari 2014

Kålrotsallad

Kålroten är ju billig, nyttig och årstidsrätt så här på vintern, men vad har man den till förutom rotmos?
För ett tag sedan köpte jag en kålrot för jag tänkte att det går säkert att använda den till något. Ska googla på det!

Nu i helgen googlade jag äntligen på kålroten. Det blev att jag gjorde en sallad på råriven kålrot, morot och äpple. Jättegott!

Denna salladen kan jag alltså rekommendera:

1 bit kålrot (ca 250 g)
1 morot
1 äpple

Riv det grovt. På det hade jag en dressing av någon matsked pressad citron, lite äppelcidervinäger och några korn socker. Enligt receptet skulle det vara 1,5 msk pressad citron och 2 msk koncentrerad äppeljuice, men man tager vad man haver.

1 kommentar:

Solkatten sa...

Det måste jag prova, har kålrötter från egna odlingen. Annars brukar jag ofta ugnssteka dem i bitar med andra rotfrukter och ev potatis.