fredag 31 januari 2014

Acceptera saker som de är

Jag blir så trött på folk som gnäller på sånt man inte kan göra något åt, framför allt vädret. Ingen kan påverka vädret så då är det väl bara att gilla läget? Det är väl bättre att göra någonting bra av situationen?

Igår var det blåsigt och snöigt i luften. Jag var ute och sprang en runda. När jag sprang där i motvinden med snö som småspik i ansiktet, då mådde jag jättebra. Det kändes till och med mysigt, för jag hade accepterat att det var sånt väder just den dagen. Jag skulle naturligtvis kunna kura i soffan i stället, men jag gillar mer att ge mig ut.

Ibland regnar det när jag ska cykla hem från jobbet. Det är inte heller världens undergång. Det kan vara mysigt det också, att sätta på en bra sommarpratare i lurarna och kura ihop på sin cykel och trampa på. Jag blir i min egen värld för en stund och trivs ganska bra. Det skulle ju bara bli jobbigt om jag behövde reta mig på det dåliga vädret också.

För ett tag sedan när jag lyssnade på en intervju med Ola Skinnarmo så pratade han om just det här. Han accepterade situationen som den var oavsett om det var regnvädret i Göteborg eller om det var minusgraderna på Sydpolen. Utan den inställningen hade han nog inte kommit iväg på sina expeditioner.

1 kommentar:

Cicki sa...

Jag håller med dig. Jag blir också så trött på folk som gnäller över det mesta. Vad är det man brukar säga: Passar inte galoscherna så....:-)