torsdag 31 maj 2012

Glasögon / Linser

Jag måste ha glasögon eller linser för att se något, annars är jag en trafikfara och kommer att råka ut för diverse trubbel. De flesta dagarna har jag linser. Linserna fungerar kanonbra. Jag ser bra och har inga problem med torra ögon trots att jag tillbringar mycket tid framför datorn.

Trots att linserna fungerar bra så skulle jag vilja använda glasögon lite oftare. Jag ser naturligtvis bra även med glasögonen, men i övrigt så blir jag så trött. När jag cyklar så rinner ögonen hela tiden. Ibland rinner dom så mycket att jag får ta av mig glasögonen och cykla med dom i handen. Då gör dom ingen nytta!

De dagar jag har glasögon får jag också svidattacker. Plötsligen svider ögonen (eller bara det ena) som om jag har skurit lök. Tårarna rinner och det svider så att jag håller på att bli tokig. Detta kan vara inne mitt under ett möte, det kan vara när jag cyklar eller när jag kör bil. Detta är otroligt jobbigt och irriterande. Folk undrar ju vad det är som är fel när jag plötsligt gråter. Jag begriper inte vad det beror på. Jag kan inte se något samband mellan situationerna.

Det får nog bli linser, av medicinska skäl. Tyvärr dyrare, men det fungerar i alla fall bra.

2 kommentarer:

Cicki sa...

Jag hade ju väldiga problem med ögonen tidigare i år. Det var övertrygg och rinnande ögon, bland annat. Men sedan jag fick mina nya terminalglasögon så har det blivit bra. Nu använder jag glasögon hela tiden. Det gjorde jag inte förr. Fast det är ett himla pysslande eftersom jag har tre olika sorter jag växlar mellan, vanliga progressiva, närprogressiva (terminal) och läsglasögon. Ögonen har blivit bra så jag får väl fortsätta med detta pyssel.

Hoppas du också blir bättre. Min dotter tycker att hon ser bättre när hon har linser. Hon tror det är för att det inte blir någon mellanrum mellan ögat och linsen som det blir med glasögon.

Trillingnöten sa...

Vad konstigt att det är så! Kanske så att du är van vid linser nu? Och inte pallar glasögon av det skälet?