söndag 6 juli 2008

Åsne Seierstad: Ängeln i Groznyj

Denna boken ska man inte läsa för att bli lyckig, om nu någon trodde det. Det är många eländiga människoöden. Boken är bra och intressant skriven, men jag får ofta en känsla att nu räcker det. Det är så mycket elände. Samtidigt får jag dåligt samvete. Vad ger mig rätt att sitta här i Sverige och tycka att jag inte vill höra talas om allt elände som finns och pågår just nu i världen?

Jag behöver inte oroa mig för att sönerna ska skickas ut till fronten, eller att dom ska fängslas utan anledning. Eller ännu värre att dom bara ska försvinna utan att ens ett bränt lik hittas eller få ett brev från fängelset att de dött. Eller att de kommer tillbaka en dag från fängelset med skador för livet.
Läs gärna boken, men ta den i höst när det ändå är ruggigt. Det är synd att förstöra fina sommardagar med så mycket elände, men intressant läsning är det.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: