måndag 21 juli 2008

Att handla

Hur väljer du varor i mataffären?

Tydligen är det så att det som står framme mitt i gången eller på kortsidan av hyllan så att du passerar det säljer väldigt mycket mer än varorna som står på sin vanliga plats i butiken. Jag antar att jag också går på det tricket då och då.

Idag när jag var på Ica hörde jag om en annan urvalsmekanism. Det var ett äldre par som handlade. Snarare verkade det vara hon som handlade och han samtyckte till det hon sa. Jag råkade passera dom flera gånger under min runda i affären. Sista gången så stod de vid disktrasorna och hon försökte välja vilken sorts disktrasor dom skulle ha medan han kom med små påpekanden. Bland annat hörde jag honom konstatera att:
- Den sorten säljer dom i alla fall många. Det är tre rader av den sorten men bara en rad av den sorten.
Och så tog tanten den sorten som det fanns flest av.

Är det en hållbar taktik att tro att den sort som det finns flest paket framlagda av är den sort som säljer bäst, vilket alltså är den sort som är bäst?

Inga kommentarer: