tisdag 8 juli 2008

Mats-Eric Nilsson: Den hemlige kocken

Nu har jag läst ut boken Den hemlige kocken som jag fick i julklapp. Jag började ganska snart men boken går bra att varva med andra böcker. Jag har läst några kapitel och sen har den blivit liggande ett tag och sen några fler kapitel osv.

Boken handlar om hur matindustrin lurar oss konsumenter. I alla fall gör dom allt för att få oss att tro att maten dom säljer är så äkta och naturlig och hantverksmässigt tillverkad. Det är vatten i kycklingen, stabiliseringsmedel och diverse annat för att bevara koncistensen i lightprodukter, snabbjäst och evighetsfärskt bröd och sönderprocessade produkter som behöver extra smaktillsattser för att återfå sin ursprungssmak.

När jag läst boken pendlar jag mellan att känna att "ja det där inser man ju" och att bli arg på hur vi alla konsumenter blir lurade dagligen.

Mitt minne är väldigt bra men tyvärr otroligt kort så jag minns inte så mycket av allt jag läst som jag borde minnas när jag ska handla. Hur som helst så verkar det finnas en bra grundregel; att köpa produkter som processats så lite som möjligt. Det är bättre att köpa köttfärsen än köttbullarna, men köttbullarna är bättre än en färdig köttbullemåltid med sås och allt. Jag lagar ju så mycket som möjligt så mycket från grunden som möjligt, men ibland måste man prioritera att få ihop vardagen. Ibland behövs halvfabrikaten för att få till mat på bordet när det är mycket annat att tänka på. Det tar vi nog ingen skada av, men man kan undra vad alla tillsatser gör med oss människor i längden.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: