lördag 2 januari 2016

Januaris utenatt

I går eftermiddagen packade vi bilen full med sovsäckar, liggunderlag, ved, tält, mat och en del annat som är bra att ha. Vi åkte iväg ett par mil hemifrån till ett vindskydd med eldstad som ligger fint i skogen vid den lilla sjön Stigsjön utanför Borensberg.
Det var naturligtvis redan mörkt när vi kom så vi började med att tända brasan. Avkopplande att bara sitta i den tysta skogen och titta på elden.
Vindskyddet var så fint att vi beslöt att skippa tältet och sova i vindskyddet i stället. Gott om plats för bara två personer.
För ungefär 10 år sedan var jag på en scoutledarutbildning där vi skulle sova i vindskydd i september. Jag hade aldrig sovit i vindskydd tidigare och var lite fundersam över det innan och orolig för att frysa. Numera sover jag hellre i vindskydd än tält. Det är så mysigt att vakna och kunna titta på omgivningen. Så till och med nu i januari valde jag vindskyddet. Det hade jag inte gjort för 10 år sedan, men då hade jag å andra sidan inte ens tänkt tanken att sova ute i januari.
Hemma hade jag stoppat resterna från nyårsmaten i var sitt foliepaket som värmdes på elden. Lättlagat och bra!
Under natten var det varmt och gosigt i våra dubbla sovsäckar och med underställ på. Det var ungefär 6 minusgrader. Så länge man inte stack ut någon hand så var det ingen risk för att frysa. Så gott har jag knappt sovit någon annan natt under jullovet.
Detta var utsikten från huvudkudden. En fullständigt lugn och vindstilla skog. Endast några fåglar hälsade på oss.
Efter att ha plockat ihop och burit tillbaka alla saker till bilen så tog vi en promenad för att logga två geocacher. Den ena låg ute på denna pyttelilla ö som man nådde via en 30 meter lång bro. Isen låg på sjön, men den var inte så tjock att vi litade på den.

Då var 1/12-del av mitt nyårslöfte avklarat! Jag har lovat mig själv en utenatt i månaden. Denna gången blev det i vindskydd, men det kan lika gärna bli i tält eller under bar himmel. Januari avklarat, näst gång blir i februari. Tur att jag har en lika galen man som gärna följer med.

Inga kommentarer: