lördag 16 januari 2016

Vinterpromenad

Efter skolan i går så droppade det in kompisar till Martin. De skulle spela rollspel, för första gången för allihop. Det blev Martin som spelledare och tre kompisar som agerade. Det verkade fungera bra och de hade i alla fall roligt. Så småningom övergick de till datorspel och slutligen (senare delen av natten) till att sova.
När jag gick upp i morse så var det madrasser med sovande ungdomar i hela vardagsrummet. Jag fixade till frukost så tyst jag kunde och tog med den upp till sängen. Jag tänkte att de inte ville bli väckta redan klockan nio. Kanske inte helt optimalt att äta gröt med mjölk i sängen, men det gick bra.
Sedan gjorde jag och Mannen oss i ordning och åkte iväg för att gå en promenad i andra änden på stan med några geocacher i det fina vintervädret. Det var i och för sig tio grader kallt, men soligt och vindstilla.
Under promenaden hittade vi dessa träd som vuxit ihop på mitten. Spännande konstruktion. 

 För att gå mellan geocacherna så fanns det stig en bit men sedan skulle vi gå rakt genom skogen, enligt kartan i GPSn. Riktigt så såg det inte ut i verkligheten. Här hade de börjat anlägga vägar och dra el för att bygga ett bostadsområde. Vi promenerade på den nya vägen, men jag tycker att de hade skött snöröjningen lite dåligt. Det blev till att plumsa ändå.
Vid en av geocacherna fick vi vänta några minuter för att släppa förbi några promenerande par. Under tiden fotade jag dessa vackra kardborrar. De var en meter höga och växte som spröda träd. Vackert i sin enkelhet.

När vi kom tillbaka hem hade ungdomarna faktiskt både vaknat och ätit frukost. Dags att laga lunch (och sedan städa klädkammaren)!

Inga kommentarer: