söndag 2 augusti 2015

Paddling i Norra Vätterns skärgård

Idag lastade vi kajakerna på bilen och åkte till norra delen av Vättern. Jag har länge velat se skärgården som finns i norra Vättern. Att se den från en kajak känns helt rätt. Vid hamnen i Bastedalen fanns både parkering och låg brygga att börja paddla från.

Det blåste en del och vi skulle passera ett öppet sund där vinden kom från söder. Vinden hade alltså tagit fart över hela Vättern. Idag var det ingen jätteblåsig dag, men ändå var det gäss på en del av vågorna. Vi paddlade snett över sundet så att vi gick nästan rakt mot vågorna. Då gick det att se när vågorna kom och bara åka med. Det var mer roligt än otäckt. När vi nästan nått den första ön, som var en ganska stor ö så valde vi att vända norr ut för att komma i lä. In bakom ön så var det plötsligen helt lugnt och bara små krusningar på ytan. Där ser man hur viktigt det är att läsa vinden, vågorna och naturen för att underlätta paddlingen.
Nu var vi mellan öarna och kunde paddla i lite lugnare vatten. Vi paddlade till två olika öar som hade var sin geocache. Sedan var det dags att ge sig mot dagens huvudmål, en geocachingträff på Grönön. På Grönön dök det upp andra geocachare. En del kom med båt och andra kom med kajaker. Magen började kurra för nu hade vi varit igång några timmar sedan vi åt frukost hemma. Grillning och trevligt umgänge ett par timmar passade bra. Fina platser, naturupplevelser och trevliga människor är verkligen fördelarna med geocaching.

Sedan var det dags att paddla tillbaka till bilen, över det blåsiga sundet igen. Nu hade vågorna ändrat sig och var mer stora och runda, inte små och toppiga. Vi paddlade snett över sundet för att komma så mycket mot vågorna som möjligt. Jag vill inte ha stora vågor från sidan. Då kan man inte styra kajaken alls. Ibland kändes vågorna riktigt höga, men det gick bra att gunga med.

Det har inte blivit så många paddelturer i år. Detta var den tredje, men än ska vi hinna med några till. Det roligaste med årets paddling är att jag har kommit på tekniken. Jag har alltid stört mig på att Mannen paddlar så mycket snabbare än mig. Så mycket starkare kan han väl inte vara? Nu har jag kommit på hur jag ska paddla med mag- och ryggmusklerna i stället för med armarna. Då går det plötsligen lättare och jag blir inte alls trött i armarna. Häftigt!

Inga kommentarer: