torsdag 27 augusti 2015

Lappövning på scouterna

Vi har haft ett annorlunda styrelsemöte på scouterna. Syftet var att diskutera vad styrelsen ska och förväntas göra och hur vi vill jobba för att göra det.
Precis innan kände jag mig lite besviken då tre stycken inte kunde komma på detta möte som utlysts i god tid och förklarats som viktigt. Dessutom blev han som var inbjuden för att hålla i mötet sjuk. Ingen skugga över någon för man kan inte rå för om man blir sjuk eller andra plötsliga hinder. Jag fick i stället ett körschema som vi skulle följa och så fick vi hålla mötet själva.
När vi väl kom igång så släppte min besvikelse. Vi hade bra diskussioner där alla var med, så då kanske det var bra att vi bara blev fem stycken i stället för tio stycken. Vi skrev lappar och satt upp på tavlan. Sedan skattade vi tid på lapparna samtidigt som en del lappar fick justeras, förtydligas och splittras. Efter det satte vi gröna ringar på de lappar som kan läggas ut på någon utanför styrelsen. Slutligen mynnade det ut i olika roller som fick ett antal lappar på sig.
Nu ska vi smälta detta en vecka och sedan fördela och specificera rollerna. Detta kommer att bli bra! Det är en del jobb kvar innan det är på plats och någon kanske tycker att det blir mer jobb, men i längden kommer det att bli bra att arbetet fördelas på fler. Just nu ligger mycket, mycket av detta på ordförande (= mig). Jag hoppas och tror att detta arbetet ska ge mig möjlighet att jobba med det som jag ville när jag valde att bli ordförande. Jag vill jobba med att utveckla kåren, driva verksamheten framåt, arbeta för att behålla de äldre scouterna både som scouter och som ledare. Att vara spindeln som håller ihop det är roligt, men jag vill inte samtidigt behöva göra allt. Nu kommer fler i styrelsen bli engagerade och fler utanför styrelsen kommer få avgränsade uppgifter. Summan mer jobb per person borde inte bli så stor.

Inga kommentarer: