lördag 29 augusti 2015

Helena Thorfinn: Innan floden tar oss

För ganska länge sedan började jag läsa Innan floden tar oss av Helena Thorfinn. Sedan kom jag av mig och läste ett par andra böcker emellan. Jag hade först inte tänkt att läsa färdigt boken, men så fick jag höra från flera håll att boken skulle vara så bra. Det fick mig att ta tag i den igen och läsa ut den.

Innan floden tar oss är några olika berättelser som så småningom vävs samman. Den handlar om diplomatvärlden i Dhaka och om hur en svensk familj hanterar att komma till detta annorlunda land och anpassa sig till jobb, hembiträden, chaufförer osv. Dessutom handlar det om fattiga familjer på landsbygden som lever efter sina traditioner och försöker få sina barn att bli gifta på ett anständigt vis, vilket inte alltid blir bra. Och om hur fattiga textilarbetare och diversearbetare lever och klarar sig i Dhaka.

Det som är intressant med boken är att den beskriver starka kvinnor på flera helt olika sätt. Det är Sofia som jobbar på ambassaden och har höga ambitioner, men också Mina som driver sin egen verksamhet på Dhakas gator genom att köpa saker och sälja dem vidare och är bra på att hantera både sina leverantörer och sina distributörer. Från ingenting och utan någon erfarenhet så driver hon sin lilla verksamhet. Dessutom beskrivs många andra kvinnoöden där fattiga kvinnor gör så gott de kan i textilfabriker drivna av västerlänningar.

Jag tyckte inte boken var jättebra, men lite påverkas nog det av avbrottet mitt i. Läsvärd men sätter nog inga djupa spår.


Inga kommentarer: