tisdag 25 augusti 2015

Villa i stan, lägenhet, hus på landet, sommarstuga?

Var vill man bo egentligen?

Tidigare har jag inte funderat så mycket på det. Vi bor där vi bor och har väl tänkt att göra det på överskådlig tid framåt. Senaste tiden har det varit en del olika händelser som fått mig att fundera mer över var jag egentligen vill bo. Jag har inte hittat svaret än. Svaret kanske är där jag bor, men det kan lika väl vara någon annan stans.

Frågan aktualiserades när vi hälsade på i vännernas nya hus. De flyttade för några år sedan från villaområdet där vi bor, till en lägenhet i stan och hade inga andra planer. Så i våras råkade de snubbla över sitt drömhus med drömläget som de inte kunde motstå. Så nu har de flyttat ut på landet, men längre pendelavstånd till jobbet. Jag förstår att de blev kära i både huset och läget, men är det värt att köra 45 minuter till jobbet för att bo vackert?

Jag har ju cykelavstånd till jobbet. Det tar 30 minuter, men går utmärkt att cykla de flesta dagar. Det är en väldig frihetskänsla att ha möjligheten att cykla och den värdesätter jag högt.

Ibland vill jag flytta till en lägenhet för att slippa ta hand om trädgården, men samtidigt är det härligt att kunna sitta i sin egen trädgård. Ibland funderar jag på att flytta ännu mer utanför stan för att få närhet till vatten och vacker natur. Det jag kommit på (vilket ju är självklart, men ändå...) är att man kan flytta utan att det behöver vara för evigt. Dessutom går det ju att kombinera åretruntboende och stuga på olika sätt. Samtidigt vill jag inte sitta med två hus att ta hand om eller att ha mina saker på två ställen.

Många av dessa beslut påverkas av att vi inte har några barn som behöver hämtas på dagis och fritids längre, och snart har vi inga barn alls som vi behöver ta hänsyn till. Hur vill vi göra då?

Inga kommentarer: