onsdag 12 augusti 2015

Majgull Axelsson: Jag heter inte Miriam

Majgull Axelssons bok Jag heter inte Miriam handlar om Miriam som nu är en gammal respektabel dam som bor i Småland. Boken är en blandning mellan nutid och minnen från förr. I nutiden firar hon midsommar med sonen och hans familj, då hon har ett långt samtal med sitt barnbarn. Minnena är lite från före kriget, men mest från tiden i lägren Auswitch och Ravensbrück, och från hennes första tid i Sverige.

Miriam har genom hela livet burit sin stora hemlighet att hon är rom. Vid ett bråk vid en fångtransport går hennes klänning sönder. Hon vet att hon kommer att bli straffad, kanske dödad för det när de kom fram. Som en nödlösning så byter hon snabbt till en klänning som en död flicka har på sig. Därmed får hon ett nytt nummer och ett nytt namn och blir i stället jude. För att överleva så var det bara att spela med och bli Miriam.

Efter kriget togs judar väl hand om i Sverige medan romerna sågs som tjuvar och tiggare (och så är det väl till stor del fortfarande). Miriam var livrädd för att hamna på gatan om någon skulle få veta hennes verkliga ursprung så hon var tvungen att fortsätta vara Miriam.

Boken är mycket, mycket bra. Den beskriver kriget och tiden efter kriget ur ett delvis nytt perspektiv. Miriams tankar och funderingar beskrivs så väl. Att bara beskriva längtan efter att få bita i ett äpple tar ett långt stycke. Man lever sig riktigt in i Miriams liv. Jag valde denna gång att lyssna på boken och även uppläsningen var bra, vilket är viktigt för ljudböcker. Sedan boken tog slut har jag saknat Miriam. Så mycket saknad efter en speciell bok har jag inte känt tidigare.

Efter att har lyssnat på en annan, betydligt sämre, bok så har jag nu letat upp en till av Majgull Axelsson och hoppas att den är lika bra.

1 kommentar:

Cicki sa...

Den är otroligt bra. Katarina Ewerlöf är ju en fantastiskt uppläsare.