fredag 2 maj 2014

Inte lätt att hitta rätt

Igår skulle jag hem till en vän. Jag har varit hemma hos henne ett par gånger förut så jag visste att huset låg sist på gatan och att det var rött och nummer fyra. De tidigare gångerna har jag kommit med bil men nu hade jag cykel och råkade komma från cykelvägen som kommer in i slutet på gatan, precis vid hennes hus.

Jag var lite osäker när jag parkerade cykeln, men det var rätt färg och nummer på huset och det låg sist på gatan. Det måste ju vara rätt. Jag ringde på. Ingen öppnade. Konstigt för hon visste ju att jag skulle komma. Ringde på igen. Ingen öppnar. Då börjar jag ana att detta inte är rätt. Jag gör mig osynlig (ville bra gärna i alla fall) och tog cykeln och cyklade bilvägen ut. Då inser jag att jag är på fel tvärgata. En aning förlägen och full i skratt cyklar jag till rätt tvärgata och hittar åter ett hus med rätt färg och nummer på, men denna gången har huset rätt ägare också.

Detta är andra gången som jag ringer på ett hus med rätt nummer, men fel gatuadress. Förra gången var det dock till en adress där jag inte varit förut och ett sådant där område där olika gator går i varandra och husen ligger huller om buller. Jag skulle hem till en familj i min ålder. När en äldre dam öppnar dörren inser jag ju att det inte är rätt. Damen insåg dock vad jag gjort för misstag och förklarade hur jag skulle komma till huset med både rätt nummer och rätt gatunamn.

Så kan det gå, men skönt att ingen var hemma i det felaktiga huset.

Inga kommentarer: