söndag 18 maj 2014

Helgens mat

Igår skrev jag ju om lördagens lunch, lagad ute på stormkök. Nu tänkte jag skriva om mat som andas mer lyx. Med matlyx så menar jag inte att den behöver vara dyrare, men den är garanterat godare.

I lördags kväll hade vi gäster, men hade inte lust att vara inne och laga en massa komplicerad mat. Vädret var fint ute och vi hade en del annat (roligare och/eller nyttigare) att styra med. Jag tog fram min favorit-mat-blogg kryddburken.se. Där hittar jag alltid lättlagad och mycket god mat.

Denna gång blev det Fläskytterfile i balsamicosås med ris och sallad. Eftersom vår mataffär inte hade någon svensk fläskytterfilé eller svensk fläskfilé så valde vi fläskkotlett i bit som vi skar i bitar i storlek med fläskfiléskivor. Det fungerade lika bra. Det blev rikligt med sås vilket vi gillar, men nästa gång ska jag ta lite mindre vatten i såsen så blir det nog mer smak. Köttet gick åt men det var gott om sås kvar. Idag tillsatte vi mer kött och åt upp resten som söndagsmat. Gott och smidigt!

Till efterrätt gjorde jag rabarberpaj. Jag gör paj rätt ofta. Så här års blir det rabarberpaj och senare på året blir det äppelpaj. Det beror precis på vad trädgården bjuder på. Nu var jag sugen på att göra någon annan sort än någon av de två som jag brukar göra. Jag tog fram min vän google och fick fram recept på knäckig rabarberpaj. Mmmm den blev god! Som tur var så blev det kvar även av pajen så vi fick rabarberpaj även idag.

Samtidigt som vi lagade maten idag (dvs stekte kött som vi stoppade i den färdiga såsen) så gjorde jag en auberginegratäng ungefär så här, men med tomatsås på färska tomater. Den gratängen kommer inte barnen att äta men den blir bra till matlådor. Jag passar gärna på att ha vegetariskt i matlådan både för att det är gott som omväxling och för att miljön mår bra av att vi minskar vår köttkonsumtion.

1 kommentar:

susanne lindén sa...

Tack för hälsningen hos mig!
Det är väl toppen med maträtter som man kan förbereda och som är enkla att laga...det gillar jag också. Rabarberpajen ska jag testa, alltid kul att prova nya recept.

Ha en fortsatt bra vecka!