onsdag 8 april 2009

Två böcker på en gång

Normalt läser jag en bok i taget, men nu ett tag har jag läst två böcker parallellt. Dom passade så bra ihop. Dom hade likheter men var ändå olika. Båda handlar om vad man gör med sina liv när man plötsligt inser att livet rullar på och håller på att ta slut.


Den ena boken är Christina Herrströms Den hungriga prinsessan. Den handlar om Aurora som är gift, har två barn och lever ett normalt svenssonliv. Plötsligt inser hon att hon är begränsad och instängd. Hon vill ha ut mer av livet, uppleva mer lust och få ha lite spänning och roligt också.

Jag gillar inte riktigt boken. Den är så upplagd och allt som vi kninnor ofta gör i livet blir fult och ses som förtryck. Visst har Aurora rätt i en del av det hon gör, men hon förstör samtidigt för så många andra.

Hennes kupp på slutet är dock kul och uppiggande.


Den andra boken är Jenny Downhams bok Innan jag dör. Den handlar om sextonåriga Tessa som har leukemi och vet att hon kommer att dö ganska snart. Hon gör en lista med saker som hon vill hinna med innan hon dör. Överst på listan står att vara tillsammans med en kille.

Även om det naturligtvis blir ett sorgligt slut på boken så är det en mysig och intressant bok. Som det står på baksidan av boken så handlar den om "att ta farväl till livet men också att leva det fullt ut". Det är något vi alla borde bli bättre på utan att vi först ska behöva bli dödssjuka. Tessa njuter av många små saker och hon väntar inte till senare med att göra det hon vill.


Den hungriga prinsessan kan du hoppa över, men Innan jag dör kan jag rekomendera som en trevlig läsning.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: