söndag 12 april 2009

Påskhelg i Göteborg

Hemma igen efter några dagar i ett soligt Göteborg. Mannen och de två stora barnen har tillbringat den mesta tiden på spelmässan GothCon. De har spelat diverse brädspel.

På Universeum provade Martin hur det är att gå på månen.

Jag och Martin har träffat släktingar, varit på Universeum, åkt spårvagn och åkt båten Älvsnabben. Jag tycker nog lika barnsligt förtjust i att åka lite båt och spårvagn som Martin 7 år är. Det var en lagom tur på Göta älv där vi kunde titta på stora och lite mindre båtar. Det var moderna stenaline-båtar och den moderna versionen av den gamla fina ostindienfararen Götheborg. Utmed ena kanten låg det fina bostadsområden. Turen tog 26 minuter och man åkte på spårvagnsbiljetten. Under turen pratade Martin mycket om Wasaskeppet och om Titanic, om varför och hur dom sjönk. Hur båtar flyter, hur olika form dom har och vilken typ av båt som är säkrast. Det är mycket funderingar som ska redas ut.

I lördags eftermiddag fick jag gå en stund på stan helt själv när övriga spelade spel. Det blev inga stora inköp, men det var kul att få gå och titta lite utan att ha några barn att ta hänsyn till. Tyvärr har jag ju så dåligt lokalsinne att jag var väldigt försiktig med att gå runt i nordstan. Där är det ju lätt att tappa bort sig. In i en affär och sedan plötsligt kommer man ut någon annan stans. Skulle jag råka komma ut genom fel utgång, så vet jag inte om jag hittar tillbaka.

Idag avslutade vi med att gå en runda i Botaniska trädgården allihopa tillsammans med min kusin och hennes familj. Vi var inte direkt ensamma om att gå runt där och fika där denna soliga helgdag, men det var trevligt. En del skojiga gångar för barnen att upptäcka, en tunnel under den japanska trädgården, trädinosaurier och rejäla stubbar att klättra på. Dessutom gott om vårblommor som tittar fram.

Borta bra men hemma bäst. Skönt att det är en dag kvar av helgen innan det är dags att jobba igen.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: