måndag 13 april 2009

Små tomatplantor

Idag var det dags att ta tag i de små tomatplantorna. Nu när plantorna har fått sitt andra bladpar är det dags att plantera isär dom, enligt min nya favori Monty Don från Från trädgård till tallrik.
Då fick jag chansen att använda mina nyinköpta prylar som jag köpte på Botaniska trädgården igår. Det är en stril som man sätter på en pet-flaska. Perfekt för att duscha och vattna så känsliga plantor. Det andra är en pinne som används för att plocka upp små plantor och göra nya hål åt dom när man planterar om. Monty Don har en sån! Den var riktigt bra, bättre än klumpiga fingrar.
Nu ser det ut så här i fönstret, plus ytterligare sex plantor i et annat fönster. Vad ska jag med 24 tomatplantor till? Undra hur man odlar med måtta? Det har jag inte lärt mig än.
Förutom att pilla med tomatplantorna så har jag sått astrar, grönkål inne och en första rad med sallad och rädisor ute. Vi får se om frosten tar dom, men det är värt ett försök eftersom det står från april på fröpåsarna.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Vad bra att veta. Mina har bara två blad än så länge så då kan jag avvakta lite till... Den där pinnen ser väldigt praktisk ut. Hoppas du har en fin kväll. Kram/Veronica

Viola sa...

Jag har försökt och försökt med dessa små "#%&#/"-tomatplantor.

NU köper jag en färdig tomatplanta och låter dem som kan hållas!

Har jag tur i år lyckas jag med tagetes. OM jag har tur.

Tur är det i alla fall att det finns handelträdgårdar. Det är nog tackvare mig de lever.

Ha en underbar TISDAG!