tisdag 28 april 2009

Ekolådan

Nu har vi prenumererat på ekolådans grönsaker och frukt i några veckor. Jag har bytt så att jag hunnit prova några olika sorters lådor; grönsakslådan, baslådan och fruktlådan. Beställningssystemet är så överskådligt och lättanvänt att det inte är några problem att ändra och trixa med beställningarna. På torsdag kommer det en baslåda och lite extra potatis.
Grönsakerna har varit riktigt bra och varierade. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan grönsakslådan och baslådan, men eftersom dom har lite olika innehåll och jag kan se innehållet i förväg så ger det ju en ökad valmöjlighet. Eftersom det följer med recept varje vecka så har jag provat några nya grönsaksrecept som varit bra. Till exempel åt jag blomkål med russin och pinjenötter i helgen. Det var gott som tillbehör.

Fruktlådan är jag inte nöjd med. Det är ju lite fel årstid för många frukter, men frukten har inte varit jättefin. Dessutom tycker jag att vi får alldeles för många päron. Alla i familjen vill ha hårda päron och då kan man inte köpa så många åt gången. Även om dom förvaras i kylskåpet så tyckte jag att Ekolådans päron blev mjuka. Sista omgången så var dom nästan för mjuka redan från början. Det slutade med att jag slängde minst fyra päron och ett antal äpplen som inte var fina. Då blir det dyr frukt. Det är bättre att vi köper den frukt vi vill ha i affären.

Grönsakslådorna kommer jag att fortsätta med ett tag till så får vi se hur det blir i sommar när vi har en del grönsaker i trädgården. Det går ju att göra uppehåll och fortsätta i höst.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Jag saknar faktiskt ekolådan litenu, vi kanske skulle börja prenumera igen... Men vi blev så trötta på all fänkål och alla rödbetor, tillslut var hela kylen full med det eftersom vi aldrig åt upp det.

Hoppas du har en härlig kväll. kram/veronica

Camilla sa...

Jag har sett att det är mycket fänkål, men har lyckats undvika den än så länge.
Rödbetorna är ju jättegoda kokta till getost eller fetaost och ris till. En utmärkt vegetarisk rätt.

Anonym sa...

Gjorde du en sallad med blomkål, russin och pinjenötter? Hade du något mera till? Recept tack :)