tisdag 30 september 2014

Kreativa barn

Kollegan fick ett telefonsamtal. Han kom sedan tillbaka och berättade vad hans dotter gjort. Hon hade haft något slags friluftsdag då de skulle springa runt en å, bort på ena sidan, över en bro och tillbaka igen. Dottern och några kompisar hade planerat innan att gena genom att ha badkläder under träningskläderna och simma tvärs över ån.

Bortsett från säkerhetsaspekten, att de inte borde simma utan vuxen i det kalla vattnet, så tycker jag att det var väldigt smart och innovativt gjort. Visst var det ett smart sätt att lösa problemet? Visst är det fusk, men ändå betydligt mer ärligt än att skolka helt från friluftsdagen. Jag gillar när ungar tänker själva. Det är ju det vi vuxna ska lära ungdomarna.

Efter denna uppiggande historia fortsatte jag till min scoutgrupp där jag försöker lära de ungdomarna att bli självständiga. De byggde självständigt ett bord och blev väldigt nöjda med resultatet. Därefter planerade vi för en kommande hajk. Trevligt och bra scoutmöte!


Inga kommentarer: