torsdag 2 oktober 2014

Berättelsen om en cykelkorg

Bak på pakethållaren på cykeln har jag en cykelkorg. Det är väldigt smidigt för jag slänger bara i väskan eller vad jag har med mig. Det ryms mer än man tror i en cykelkorg så jag har ibland transporterat stora saker på cykeln. För några år sedan transporterade jag ett träd i cykelkorgen. Det var en present som skulle med till en fest.

På väg till jobbet har jag väskan i cykelkorgen. I väskan har jag matlåda, plånbok, id-kort för att komma in på jobbet och en del annat bra-att-ha. Idag blev jag något förvånad när jag parkerat cykeln på jobbet och ska ta väskan. Då är cykelkorgen borta. Jag tittade både två och tre gånger innan jag fattade att cykelkorgen verkligen var borta. Tydligen hade jag tappat den i något gupp på vägen, eller (hemska tanke) så hade någon stulit den. Att jag skulle tappat den kändes som det rimligaste alternativet.

En djup suck och så var det bara vända och åka tillbaka samma väg som jag kommit. Jag hade två ställen jag misstänkte att den hoppat av på. Ingen cykelkorg vid första stället. Något nervös cyklade jag de tre kilometrarna tillbaka till det andra stället. Här var det vägbygge så cykelbanan var avstängd. Jag cyklade på gatan och där hade de lagt ut tillfälliga gupp för att bilarna skulle köra sakta.  Här misstänkte jag att korgen hoppat av.

Först såg jag ingenting på gatan. Jag väntade mig en påkörd, knölig cykelkorg. När jag stannade såg jag att det ändå låg något på gatan. Det var min vante som jag haft på mig första biten och sedan lagt i cykelkorgen. Alltså var det här jag tappat korgen, men var var den? Där strax bredvid hade någon snäll människa plockat upp cykelkorgen med väska och allt och hängt den på ett staket. Skönt!

Nu kunde jag lugnt cykla tillbaka till jobbet igen. Cykelvägen till jobbet blev alltså ca 16 km idag i stället för de vanliga 10 km. Skönt ändå att allt kom till rätta.

Inga kommentarer: