måndag 2 juni 2014

Avslutning på TG

Som jag nämnt tidigare så har jag gått en scoutledarutbildning, TG - Treklöver Gilwell. Det är en utbildning som handlar väldigt mycket om att utvecklas som individ, en personlig utvecklingsresa. Det har varit en otrolig inre resa som är svår att beskriva för någon som inte varit med på samma resa. Egentligen är det bara jag som har gjort just min resa men mina kurskompisar har ju gjort en liknande resa och mina handledare har haft mycket insikt i våra resor, så de personerna kan förstå lite av vad jag gått igenom.

Det hela började med en trevande men inspirerande helg på Vindalsö i augusti. Jag kom därifrån med sju nya vänner i min patrull plus två handledare till vår patrull, en del baskunskaper i hur olika individer är och en förvirring i att försöka formulera mitt utvecklingsprojekt.

Under hösten trevade jag mig fram för att närma mig kärnan i utvecklingsprojektet. Vid novemberträffen på Högabergsgården fick jag många nya insikter om mig själv och om andra människor runt omkring mig. Med hjälp av min handledare lyckades vi dessutom formulera mitt personliga utvecklingsprojekt så att jag kände mig väldigt nöjd med målet. Frågan var bara hur jag skulle ta mig dit. Nu var det bara att börja jobba!

Under hela våren har jag jobbat på med mitt projekt. Framför allt genom att reflektera över samtal och situationer så har jag kommit framåt. Jag har haft detta i huvudet nästan varje dag på olika sätt. Det ena efter det andra har fallit på plats.

Nu i helgen, i fyra dagar, har jag varit på den avslutande kurshelgen vid Gilwellstugan. Vi har varit 32 deltagare fördelade på fyra patruller. Kursledningen har varit två huvudledare och åtta utbildare/handledare. Alla gör detta fantastiska jobb helt ideellt.
Vi har vandrat, diskuterat, haft kurspass, reflekterat, övat, presenterat våra projekt och slutligen gråtande skiljts åt. Under lördagskvällen belönades vi med halsduk, träpärlor och silvertreklöver som bevis på att vi har klarat kursen. Det är stort och betydelsefullt!

Jag kan omöjligt förklara hur mycket jag lärt mig men jag kan sammanfatta det med tre citat:
"Att kliva fram genom att kliva tillbaka"
"Elefanter ska ätas i bitar"
"Jag är bra och jag duger som jag är"

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Jag gillar den där "Elefanter ska ätas i bitar". Mycket användbart! Man lär sig mycket om sig själv när man går på utbildningar, kurser och utmanar sig själv på andra sätt!