lördag 22 mars 2014

Geocaching i trakten av Nykil

Idag på eftermiddagen packade vi ned fikat och tog vi en geocachingtur. Vi tog bilen söder ut mot Nykil.
En av gömmorna på vägen var inspirerad av ryska dockor. Det var många burkar att öppna innan jag slutligen kom in till loggboken. Kul idé tycker jag.

Sedan åkte vi vidare och passerade en snabbloggad på vägen innan vi kom fram till dagens huvudmål. Vi parkerade bilen och följde GPS:n till "rätt" ställe. Där gick vi länge och letade. Vi irrade runt och tittade under varenda gran, varenda sten och under varenda stubbe.
Medan vi letade hittade jag en del annat skojigt. Denna Tibastbuske blommade fint. Jag har nog aldrig sett blommande Tibast förut. Märkligt med denna blommande buske mitt bland det torra gräset och annat som inte vaknat till liv för i år än.
Under en gran låg denna draken. Du har väl läst Elsa Beskovs bok om Flygdraken? Detta måste vara en släkting till Flygdraken.

I ett hål i en stubbe fanns dessa fyra klor. De var hårda och lätt böjda neråt. Det såg ut precis som långa klor.  De försvarade nog skatten som finns i stubbens inre.
När vi slutligen hittat cachen och signerat loggen så satte vi oss på en sten och fikade Det var kanske inte den vackraste utsikten, men inte den sämsta heller. Solen lyste i alla fall fortfarande mellan lite moln.

Inga kommentarer: