söndag 2 juni 2013

Ökenläger och klassutflykt

Vilken fantastisk helg jag har haft! Hur intensiv som helst, men jätterolig, trevlig och underbar.

Hela helgen har vår scoutkår tillsammans med ytterligare en scoutkår haft Ökenläger. Vi har alltså haft scoutläger i ett sandtag, med temat öken. Vi har haft det en gång förut för en massa år sedan och även då blev det ett väldigt populärt och minnesvärt läger.
Under fredagen hämtade jag en släpkärra med mat till alla scouter för hela helgen. Det blir en del mat. Framåt kvällen körde vi till sandtaget några mil hemifrån. Det samlades ungefär femtio personer som reste tält och lagade tacos. Det var en superskön försommarkväll så barnen passade på att bada. Det var ljust och varmt så ingen märkte att klockan närmade sig 23. Då åkte jag och Martin hem och övriga började förbereda sig för att sova.
På lördagen var det utflykt med Martins klass. Vi hade en skön dag vid Vårdnäs stiftsgård. Först paddlade barnen kanot i en timme. Då var de nöjda med paddlandet och övergick till att bada. Efter att ha grillat och fikat delade vi in alla barn i fem grupper och gick runt på ett antal olika stationer där olika samarbetsuppgifter skulle lösas. Slutligen avslutade vi med att alla barn fick glass. Det blev en trevlig klassutflykt som barnen verkade väldigt nöjda med. Lagom när vi gick till bilarna så kom det regn, men det gjorde ju ingenting.
Martin och jag var bara hemma och vände innan vi packade om, tog med oss Cissi och gav oss iväg till scoutlägret igen. Då hade lägret vuxit till 120 personer eftersom de lite yngre scouterna och deras ledare anslöt på lördagsmorgonen. Det hade varit full aktivitet under dagen med att tillverka huvudbonader, flyga matta, skjuta kameler, göra timglas, göra sandtavlor och att elda. Vi kom lagom till kvällsmaten och lägerbålet.
Det var det bästa lägerbål jag varit på. Några duktiga tonårsgrabbar höll i det, med inhopp av andra som sjöng och spexade. Mest fantastiskt var A som jonglerade och verkligen gjorde en show av sitt jonglerande. Han berättade om hur han börjat öva med tre bollar och sedan tröttnat och därför tagit fyra och sedan fem. Därefter upptäckte han att man även kan jonglera med käglor. Just nu övade han på att bli säker med fyra käglor för att så småningom kunna med fem. Slutligen jonglerande han med eldsfacklor. Lägerbålet avslutades med att alla gav varandra en godnattkram. Det blev 120 godnattkramar det!
Idag söndag så revs tälten och därefter var det dags att skapa i sanden. Grupperna fick i uppgift att skapa en stad som vi skulle kunna bygga upp där i öknen. Kreativiteten flödade och de skapade jättefina miljöer med hus, skolor, kyrkor, åkrar, gruvor, affärer och scoutgård förstås. Förutom landskapen så blev resultatet sandiga och smutsiga scouter.

När vi avslutat hela lägret och satte oss i bilarna kom en åskskur, men det gjorde ju ingenting. 
Inför helgen såg väderprognoserna väldigt regniga ut. Av det regnet har jag fått ett par droppar på mig och det kan jag stå ut med. Det blev en helt perfekt helg både vädermässigt och för övrigt också. Jag känner mig förstås lite trött, men också väldigt nöjd.

1 kommentar:

Cicki sa...

Det låter som ni haft en super duper trevlig helg.