fredag 18 december 2009

Sjuk eller frisk

Idag är tredje dagen som jag är hemma från jobbet denna veckan. I tisdags var det ingen tvekan om att jag skulle vara hemma. I onsdags jobbade jag och kände mig skapligt bra ända tills jag kom hem. Då fick jag grymt ont i huvudet. När jag vaknade med samma huvudvärk på torsdagen så stannade jag hemma och är hemma även idag.

Huvudvärken kommer och går hela tiden, förkylningen är betydligt bättre, men det känns tjockt i hela huvudet i stället. Så länge jag inte gör något mår jag bra. Gör jag något blir jag trött och kallsvettig. Jag tycker det är svårt att avgöra om barnen behöver vara hemma, men det är faktiskt inte mycket lättare att avgöra om jag ska vara hemma eller inte.

Eftersom alla pratar om svininfluensa så fort någon blir sjuk så sökte jag på vilka symtomen är och hittade följande:
Om du har något av följande symtom kan du ha svininfluensa. De
typiska symptomen är:
- plötslig feber (hög kroppstemperatur på 38 ° C eller över), och
- en plötslig hosta.
Andra vanliga symptom vid svininfluensan kan vara:
- huvudvärk
- trötthet
- frossa
- muskelvärk
- ledvärk
- diarré och orolig mage (ev. kräkningar)
- halsont
- rinnande näsa
- nysningar
- aptitlöshet


Dom symtomen passar ju in på de flesta förkylningar, möjligen med undantag för "plötslig" feber och hosta. Jag kan in alla fall bocka av trötthet, halsont, rinnande näsa, nysningar (och huvudvärk). De första två symptomen stämmer inte så jag är ganska övertygad om att det inte är svinisen utan en vanlig förkylning/influensa.

Inga kommentarer: