lördag 3 december 2011

Skördetid fortfarande

Än så länge finns det lite kvar att äta från trädgården. Grönkålen står så fin i trädgårdslandet. Den kan man odla bara för att den är så vacker. Den är riktigt mörk grön mot allt det bruna nu. Ännu vackrare vore det om marken vore lite vitt på marken. Då sticker de gröna små "grönkålsträden" upp som klargröna pigga saker ur den vita snön. Grönkålen kan stå kvar i trädgården och skördas ända fram till mars, men det gäller att komma före haren. Tyvärr visar inte bilden riktigt hur vacker grönkålen egentligen är.

Oftast gör jag sallad av grönkålen. Jag skär bladen riktigt smått och blandar dom med en vinegrette och russin. Sedan skär jag i lite äppelbitar. Gott och nyttigt!

På tal om äpplen så har jag det också kvar från trädgården. Dels har vi höstäpplen kvar som faktiskt är fina fortfarande. Det är tack vare att de kunnat stå ute på altanen denna milda höst. Igår gjorde vi äppelpaj. Gott!
Dessutom har vi en annan sorts höstäpplen som också stått på altanen. De börjar nu bli fula, men det går ju skära bort det fula. Jag har skurit ner en del av dom idag och lagt ut för torkning.
I matkällaren ligger de mörkröda och fina Ingrid Marie och väntar på att bli uppätna. Får nog bli fler äppelpajer...

Inga kommentarer: