torsdag 29 december 2011

Skidträning

Om tre veckor ska jag åka på skidträningsläger, längdskidor. Det är ett tjejläger i Evertsberg. Jag åker lika mycket dit för att umgås och koppla av som för att träna. När jag anmälde mig för flera månader sedan så antog jag att jag skulle hinna åka lite skidor innan lägret. Nu ser det inte ut att hinna bli någon skidåkning innan. Det är grönt och nästan 10 plusgrader ute.

Konditionen är det nog ingen fara med för jag har lyckats hålla igång löpningen någorlunda, men skidåkning kräver helt andra muskler än löpning. Jag minns hur mycket träningsverk jag hade de första skidturerna förra året. Risken är alltså stor att jag kommer få så mycket träningsverk efter första dagen att jag knappt kan röra mig de andra dagarna. För att förebygga så gott det går sökte jag idag på google efter tips på barmarksträning. Rullskidor är naturligtvis ett uppenbart alternativ, men jag vet inte om jag törs ge mig ut på sånna.

Idag tog jag i stället ett par stavar och gav mig ut i spåret. Jag varvade mellan att gå med stavarna och att göra något slags skidlöpning. Planen var att det skulle bli som Mathias Fredriksson visar, men jag vet inte hur det blev. Jag får väl se i morgon hur det känns i kroppen om det gjorde någon nytta.


...nej, jag ska inte åka Vasaloppet!

Inga kommentarer: