torsdag 24 mars 2011

Haruki Murakami: Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

En av mina favoritförfattare är Haruki Murakami. Hans böcker är mysiga att läsa. Det är fiction, ofta med lite, lite övernaturliga inslag. Jag läser böckerna i första hand för personbeskrivningarna och stämningens skull. Handlingen brukar inte vara det väsentliga. Jag har tidigare skrivit om tre av hans böcker här, här och här.

Boken Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är en helt annan typ av bok. Denna är självbiografisk. Haruki Murakami beskriver hur han kombinerar författandet med löpningen, eller hur han löptränar för att kunna författa. Detta är ingen träningsbok där det diskuteras kilometrar och tider. Det handlar om Harukis minnen, tankar och reflektioner kring löpningen. Han springer mycket. Det blir minst ett maratonlopp om året, men han har också sprungit ultramaraton på 10mil.

Jag har inga planer på att springa maraton eller ens halvmaraton, men ändå fick jag ut mycket av att läsa boken. Boken handlar mer om att sätta upp mål och att kämpa, men den tangerar också frågor om åldrandet och om hur man kan välja att leva sitt liv. Alla kan ha glädje av att läsa denna bok oavsett om man är författare, löpare eller sysslar med något helt annat. Älskar man dessutom Murakamis andra böcker så är ju denna boken ett måste, men av helt andra orsaker.

Inga kommentarer: