fredag 11 mars 2011

John Ajvide Lindqvist: Lilla stjärna

Äntligen har jag läst ut John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna. Sista delen av boken ville jag läsa och blunda samtidigt. Det går ju inte att sluta läsa en bok när det är mindre än 50 sidor kvar, men ändå ville jag inte se det som jag visste skulle hända.

Början av boken är riktigt bra. Intressant upplägg och intressant berättelse om utanförskap och kärlek. Men ungefär två tredjedelar in i boken tycker jag att det slår över. Det händer märkliga saker som är svåra att förstå att de kan hända. Sedan blir det bara läskigare och grymmare, utan anledning på något sätt. När jag läser en bok kan jag ofta sätta mig in i en mördares situation och förstå varför det blir som det blir, men här tycker jag bara att det blir onödigt grymt

Jag har haft stort utbyte av stora delar av boken, men önskar lite att jag inte läst hela boken. Kan man rekommendera folk att läsa första delen av en bok? Det är nog så att jag inte ska läsa skräckromaner. Jag ska välja andra typer av böcker i stället.

Inga kommentarer: