torsdag 14 maj 2009

Den grå eller den silvriga fjärrkontrollen

Idag var det studiedag i skolan och på fritids. Henrik och Martin var alltså lediga idag. Det blev så att Martin var ensam en liten stund mitt på dagen. Det har han inget emot så det var inga problem.

Härom dagen köpte vi en ny inspelningsbar box för att kunna spela in melodifestivalen och andra program som går för sent för barnen. Sedan vår gamla box slutade spela in och fram tills nu har dom nämnligen haft det som argument för att inte gå och lägga sig. "Vi kan ju inte spela in programmet".

Idag när Martin var själv hemma så ville han titta på semifinalen i melodifestivalen från härom dagen. Då ringde han till mig på jobbet för att få veta hur han skulle sätta på rätt program. Det var inte helt lätt att guida honom via telefon, när jag dessutom knappt har sett den nya boxen.
- Hur ser det ut?
- Det står ....
- Då har du fel fjärrkontroll. Du ska ha tv:ns fjärrkontroll.
- Är det den grå? (Tror att vi har fem grå fjärrkontroller, så det kan ju vara rätt...eller fel)
- Öhh, ähh. Det ska vara den till tv:n. Tryck på meny och välj något som heter ungefär HDT.
- Nu kom det fram ett hjärta och en not.
(Som tur är har jag en gång sett menyn för nya boxen och den innehöll diverse tecken)
- Bra då har du fått på boxen. Då byter du till den fjärrkontrollen.
- Är det den här silvriga? (Vad skiljer en silvrig från en grå?)
- Vad har du mer i menyn?
- Nu kommer pappa hem!
- Bra då kan han hjälpa dig. (Tur för nu hade jag ingen aning längre)

Det var skillnad när jag var liten. Då var det bara att sätta på tv:n på den enda (nästan) knappen på tv:n. Å andra sidan var det ingen ide att sätta på tv:n mitt på dagen för då hade inte programmen börjat och någon video hade vi inte då!
Videon köptes senare med precis samma argument som vår box. Att vi barn skulle komma i säng.

Andra bloggar om: , ,


Inga kommentarer: