söndag 14 december 2008

En helgsammanfattning

Då är det dags att sammanfatta helgen.

I går gjorde mormor och Cissi ett jättejobb i Cissis rum. Vi hade köpt två nya byråar tidigare i veckan och nu skulle det städas. Cissi är en lite hamster som sparar på ALLT och allt är så fint så att det måste stå framme. Till slut syns inget av det fina, utan det ser alltid stökigt ut och ingen hittar någonting. Sekretären och hurtsen hon hade tömdes och allt gicks igenom och sorterades. Några saker slängdes och en del packades ner i en låda för att förvaras i källaren. Vi andra servade lite runt omkring. Morfar skruvade ihop en byrå, jag serverade mat och Mannen ryckte in lite här och där. Nu ser det riktigt fint ut och Cissi har lovat att det ska få vara städat ända till jul!!

Idag gjorde Mannen och jag ett ryck och köpte en del julklappar och har funderat vidare på ytterligare några andra julklappar.

Martin sov borta hos sin bästis för första gången i natt. Det hade gått jättebra. Henrik råkade hitta sina 3-dimensionella pussel så han har byggt ihop två stora sånna pussel idag. Martin fick syn på dom när han kom hem. Då plockade vi fram två mindre 3D-pussel som Henrik har. Martin byggde ihop dom två under stor koncentration.

Jag måste också berätta om vår diskussion vid kvällsmaten. Barnen tycker ju att det är lite knöligt med klockan ibland. Det går ju inte att tänka med klockan som man gör med meter och annat, eftersom det är en faktor på 60 i stället för 10. Då började Cissi resonera om hur lång en klockmeter är. Dvs om en centimeter består av 6 mm i stället för 10 och en meter består av 60 cm i stället för 100. Då blir ju en klockmeter bara 36 cm. Hängde du med? Om inte, så var inte ledsen för det för det gör inte riktigt jag heller nu när jag skriver om det. När vi diskuterade vid matbordet så lät det mer logiskt. Jag tycker det är så häftigt när barnen drar igång sånna här resonemang.

Inga kommentarer: