onsdag 31 december 2008

Dags att knyta ihop året

Året är strax slut och det är dags att summera året och bocka av alla avklarade nyårslöften och att lova bot och bättring för de ej avklarade. I januari 2008 så skrev jag om ett grönt nyårslöfte. Hur har det då gått med löftet då?

1. Köpa ekologisk och närproducerad mat så mycket som möjligt. Detta var jag ganska bra på redan innan, men jag har försökt att tänka ytterligare på att det ska vara närproducerat.
2. Vägra vatten på flaska. Detta har jag gjort nästan till 100%. Det roliga är att det märks att fler och fler undviker vatten på flaska. Då gör det ju ännu större effekt när beteendet sprider sig. 3. Ifrågasätt företagen. Detta kunde jag gjort bättre men några påpekanden har jag gjort. Jag frågade till exempel hon som är grönsaksansvarig i min ica-butik om varför ica:s egna grönsaker inte är krav-märkta. Det hade hon inte tänkt på, men tog i alla fall reda på ett svar. Jag tyckte inte att svaret var solklart, men jag fick henne åtminstone att fundera på skillnaden mellan EU:s miljömärkning och krav.
4. Äta mer vegetariskt. Detta går i vågor, men hur som helst så har andelen grönsaker ökat och därmed har mängden kött minskat. Helt vegetariskt kommer det inte bli här hos oss. Dels vill jag nog inte det och dels fungerar det inte att omvända barnen just nu.
5. Påverka vänner och kollegor så mycket det går utan att trötta ut vännerna eller framstå som superpräktig. Detta har jag inget bra exempel på men visst påpekar jag det då och då.

Tja, jag får väl godkänt! Jag skulle kunna ha förändrat mer, alltså jag skulle kunna haft mer utmanande nyårslöfte. Jag var väl ganska ok på detta redan innan. Jag ska fundera ett par dagar till om det blir något nytt grönt nyårslöfte för 2009. Först ska jag fira in det nya året.

Gott Nytt År

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: