torsdag 6 december 2007

Vem lärde flugor att gå i taket?

I morse hörde jag en sån härlig diskussion. Det var 6-åringen och hans kompis som jag följde till skolan. De diskuterade jordens uppkomst, de första människorna, dinosaurierna och vem som lärde flugor gå i taket. Riktiga funderare båda barnen.

Det roliga med diskussionen var att dom hade två helt olika utgångspunkter utan att förstå det själva. Den ena utgick ifrån skapelseberättelsen att gud skapade jorden och dom första människorna osv. Den andra pratade om big bang och utvecklingsläran. Eftersom de inte förstod hur olika utgångspunkter dom hade så försökte dom att få ihop sina båda teorier till en. Spännande! Ibland blev dom nästan osams. Jag gick bakom och myste och visste inte riktigt när och om jag skulle lägga mig i. Jag lärde mig bland annat att gud var ett spöke först och att han bor på ett moln.

6-åringar har ju inte så bra tidsperspektiv heller. Den ena av dom var övertygad om att han varit apa innan han blev människa. "Nej", förklarade den andra, "det var länge sedan. Min mamma och pappa var apor men inte vi."

Tänk så mycket man hinner med på 10 minuters promenad till skolan.

3 kommentarer:

Maria sa...

Men vem lärde flugorna att gå taket? :-)

Camilla sa...

De hade frågan upp men jag tror inte de kom till något slutligt svar. Tror det var så att det var ett förslag på vad gud gjorde, eftersom han inte skapade människorna.

Det är inte alltid helt lätt att hänga med i deras resonemang.
/Camilla

Maria sa...

Låter ju rimligt, Gud måste oxå ha något att göra.