tisdag 11 december 2007

Att köpa eller inte köpa...

Det har varit mycket miljösnack ett tag nu. Inte mig emot för det behövs verkligen. Något måste hända nu med detsamma om vi ska kunna förhindra fler katastrofer och mycket stora katastrofer.

Under veckan har jag tittat på Al Gores film "En obekväm sanning", uppdelad på tre kvällar. Man får sig många tankeställare där. Filmen är nästan för välregisserad så att jag får en känsla av att någon försöker lura mig, men jag antar att Al Gores uppgifter är väl underbyggda och kontrollerade av många så jag väljer att lita på honom. Det är skrämmande uppgifter han lägger fram och förändringarna går fort.

Frågan är hur jag som en liten människa ska kunna göra tillräckligt för att lösa detta jätteproblem. Det finns naturligtvis massor som jag kan göra men för att få till stora förändringar så måste vår regering och alla andra regeringar ta tag i saken. Jag läste en intressant artikel om att oavsett hur mycket folk säger att de är miljövänner så måste de bli påminda i köpögonblicket av att det finns ett miljövänligt alternativ. Det betyder att affärerna också har ett stort ansvar. Om den miljömärkta varan göms i ett hörn så tar jag ju den varan som jag brukar köpa om jag inte är väldigt medveten om vad jag ska ha. Det blir inga nya miljömedvetna köpare på det sättet.

Hur som helst så är det allra miljövänligaste alternativet att inte köpa alls. Det håller inte att allt fler har shopping som sitt intresse. Samtidigt är det lite synd att motsatsen presenteras som i artikeln om paret som köper allt begagnat, t.o.m. kalsongerna. Jag imponeras av dom, det är inte det, men det får många att välja bort det alternativet. Det finns ju mellanting mellan att shoppa för shoppingens skull och att köpa begagnade kalsonger. Om alla gör så gott dom kan och verkligen inför förändringar så ger det ganska stora effekter totalt.


Inga kommentarer: