lördag 22 december 2007

Da´n före da´n före doppareda´n

I dag började jag dagen med att åka till stormarknaden och handla. Jag trodde att dom öppnade 9.oo så jag kom ett par minuter över nio. Det visade sig att dom öppnade 8.00 och affären var redan full med folk. Då blev jag så trött. Jag hade ju hoppats på att handla i någorlunda lugn och ro. Jag får väl se det positivt, senare var det säkert ännu mer folk.

Hur som helst så kom jag hem med det jag hade tänkt mig ungefär. Jag fick inte tag i någon ekologisk julskinka så det fick bli en vanlig hederlig skinka som vi ska koka själva. Numera kan man till och med köpa en färdiggriljerad. Vad ska folk ha sina dyra nyrenoverade kök till egentligen?

Till lunch åt vi en smaskig thailändsk vegetarisk gryta med currypasta och kokosmjölk. Det är ju såå gott med kokosmjölk i maten. Förutom currypastan och kokosmjölken så tar man dom grönsaker man råkar ha hemma. Idag blev det lök, purjo, zucchini, haricots verts, morötter, blomkål, champinjoner och kikärtor. Mumsigt blev det.... Men tro inte att barnen åt det. Det hade jag ju inte väntat mig heller så dom fick annat.

Stora delar av dagen har vi sedan ägnat åt att röja och sanera hemmet. Nu senast gjorde jag till och med ren ugnen. Jag smörjde in ugnen med såpa och värmde upp den till 100 grader. Efter att den svalnat torkade jag ur. Det fungerade ganska bra. När jag höll på att torka upptäckte jag att man kunde dela på ugnsluckan. Då var jag ju tvungen att prova det också. Nu är glaset på ugnsluckan rent på alla fyra sidor. Maten i ugnen kommer inte att se brun ut från början nästa gång. Jag kommer att kunna njuta av maten redan medan den är i ugnen genom den skinande rena ugnsluckan. Det får nog bli en chevretoast till kvällsmat så att jag får använda den rena ugnen.

Inga kommentarer: