lördag 15 december 2007

Godis är gott!!

Idag har vi gjort vad vi kan för att få julstämning. Snö får SMHI fixa men vi har fixat julgodisen. Fem sorter har det blivit. På bilden är det marknadsnougat, kokosbollar, choklad-cornflakes-blobbar, knäck och brända mandlar. Mmm, det blev gott allt ihop!

Det blev ett härligt stök när vi var tre personer samtidigt i köket som gjorde olika godis. 11-åringen gjorde marknadsnougaten och 13-åringen gjorde knäcken. Dom andra tre gjorde jag mer eller mindre själv. Det blev lite fel när jag skulle göra kokostopparna. Jag blandade ihop enligt receptet. Sedan stod det att man skulle forma bollar av smeten. Min smet skulle man behöva äta med sked ur djup tallrik. I receptet stod det 0,5 l mjölk när det visade sig bli betydligt bättre med o,5 dl mjölk.

Att göra brända mandlar var spännande. Man blandar socker, vatten och mandel i en gryta. Detta blir en smet som ska koka tills "vattnet är helt förångat och sockret har utkristaliserats igen". Det kokade och jag undrade hur jag skulle veta när vattnet försvunnet ur smeten. Plötsligt så var vattnet borta och det blev smuligt alltihopa runt mandlarna. Häftigt! Sedan skulle sokret smälta igen. Men, men jag har det ju redan värmen på.... Det fungerade i alla fall. Smulorna smälte och fastnade på mandlarna och dom blev goda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ser fram emot julafton med spänning och med kraftigt godissug! /B o G

Anonym sa...

Man får julstämning av att läsa bloggen.Göm undan godiset så att inte B o G hinner före oss.
K o L