söndag 30 december 2007

Guldkompassen

Nu har jag läst ut Philip Pullmans Guldkompassen. Det är en fantasy-roman som handlar om flickan Lyra 11-12 år gammal. Det börjar i England där hon bor på något slags skola. Efter en del intriger så ger sig ett större sällskap med bland annat Lyra sig iväg norr ut för att rädda kidnappade barn i norgetrakten och för att frita lord Asriel som hålls fången på Svalbard. Lyra får god hjälp av en snäll, stor, stark pansarbjörn som får i uppdrag att beskydda henne.

Det här är ingen bok för mig. Jag tänkte säga att det beror på att jag inte gillar fantasy, men å andra sidan har jag ju gillat enstaka andra böcker som klassas som fantasy. Något som också gör att jag inte gillar boken är att det tar väldigt lång tid innan den intressanta handlingen kommer igång. Om jag skulle kunnat börja en tredjedel in i boken så hade den varit betydligt bättre, men då hade jag missat upptakterna till de invecklade intrigerna Jag vill inte säga att boken är dålig men jag kommer att välja en annan bok nu än del två och tre.


Nu är snart det här året slut. Jag har under året läst 18 böcker på engelska och svenska. Det är en mindre än förra året. Målet för nästa år är att läsa fler böcker än i år. Jag kommer dock inte att lova det för då blir jag bara stressad. Jag vill inte läsa för att ha läst många böcker utan jag vill läsa för att böckerna är bra och jag mår bra av det och då får det ta den tid det tar. Jag har alltid en bok på gång men oftast hinner jag inte så många sidor per kväll innan John Blund kommer.

Inga kommentarer: