fredag 10 oktober 2008

Jogging och äppelpaj

Idag när jag var på väg hem från jobbet var jag så trött, både sömnig och utmattad. Jag insåg att det fanns två sätt att piggna till. Antingen kunde jag lägga mig ett tag, men det är ju inte så lämpligt att sova vid halv fem om jag ska kunna sova i natt. Det andra alternativet var att ge sig ut i det sköna höstvädret. Det lät som ett mer lockande alternativ.

Jag lämnade Martin och en kompis framför tv-spelet och gav mig ut på en joggingtur. Det gick riktigt bra trots att jag inte sprungit på snart en månad. Jag har ju i och för sig hållt igång med gympa så tydligen har jag bevarat kondisen ändå. Det var skönt och vackert i höstskogen. Efteråt var jag betydligt piggare.

Det var ju behövligt med en joggingrunda efter all äppelpaj som jag ätit idag på jobbet. Det var min tur att bjuda på fredagsfika. Det blev naturligtvis äppelpaj eftersom trädgården är full med äpplen. Eftersom äppelpajen var kanonenkel att göra och uppskattades mycket så tänkte jag dela med mig av receptet här.
Enkel och god äppelpaj
100 g margarin
1 dl socker
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn
ett gäng äpplen
Börja med att skära rejält med äpplen i små bitar och lägg i en ugnssäker
form. Jag skalade inte äpplena, men det beror på vad man har för äpplen. Strö på
lite socker och kanel.
Gör i ordning täcket genom att smälta margarinet i en gryta och sedan
blanda i socker, vetemjöl och havregryn. Sprid ut täcket över äpplena.
Sätt in i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter.
Njut sedan av pajen tillsammans med vaniljsås eller vaniljglass.


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: