lördag 11 oktober 2008

Visst vill jag skänka en slant, men till vem?

Det är stor tonvikt på insamlingar just nu. Rosa bandet-kampanjen pågår som bäst och dessutom är det Världens-barn-helg med gala och insamlingar. Båda kampanjerna syntes väldigt mycket på stan idag. Det stod personer med insamlingsbössor i varenda hörn från båda kampanjerna.

Jag tycker att det är svårt att välja vart jag vill ge mitt bidrag. Den ena behöver naturligtvis inte utesluta den andra, men det finns ju så många fler organisationer att välja mellan. Ibland känner jag mig så otillräcklig och vet inte vem jag vill skänka pengar till så att det inte blir något av det. Det är naturligtvis inte bra.

Min farmor och farfar gjorde så att dom valde två organisationer och så betalade dom till dom varannan månad. Det ska jag fundera på. Då skulle det bli lite mer kontinuerligt i stället för som nu när det blir en summa vid enstaka tillfällen.

Vid jul har vi i alla fall som vana att skänka pengar i stället för att skicka julkort. Vi skickar ett elektroniskt julkort i stället. Förra året gjorde vi så att vi delade upp summan mellan oss alla i familjen och så fick var och en välja vart ens del av pengarna skulle gå. Det kändes som ett bra sätt att involvera barnen.

Nu är det bara att välja vem du vill stödja. Kom ihåg att kolla att organisationen har ett 90-nummer för då finns det en kontrollorganisation SFI som kontrollerar att pengarna hamnar där dom ska.
Här är några exempel på organisationer som jag väljer mellan:
Läkare utan gränser
Röda korset
Rädda barnen
Cancerfonden
Amnesty
SOS-barnbyar
Greenpeace
WWF
Nordens Ark
BRIS
Sri Lanka Barns Vänner

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: