lördag 18 oktober 2008

Svamp och potatis

Idag har vi gjort ett nytt försök i svampskogen. Det blev inte lika bra resultat som förra gången, men så var vi inte på vårt bra ställe heller utan gjorde ett försök på ett nytt ställe. Det var kallare än förra gången, men solsken. Det var också svårare att se svampen eftersom det var fullt med svampfärgade löv över allt. Till slut hittade vi i alla fall en halv fruktpåse med trattkantareller.

På hemvägen åkte vi förbi gårdsbutiken som inte ligger så långt hemifrån. Där köpte vi bland annat 25 kg potatis. Jag har tröttnat på de små påsarna med små ekologiska potatisar. Nu köpte vi i stället rejäla närodlade. Till middag blev det....potatis. Vi gjorde raggmunk. Det var länge sedan sist.

Det här receptet brukar jag följa när jag gör raggmunk.
1 1/2 kilo potatis
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk salt
2 tsk socker

Potatisen river jag i matberedaren. Det rivna kör jag sedan några sekunder med kniven i matberedaren för att det ska bli riktigt finfördelat. Detta receptet blir lagom till 4-5 personer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska det inte vara mjölk också? funderar svärmor som för ovanlighetens skull läser bloggar

Camilla sa...

Nej, inte i mitt recept och inte i dom två jag hittade på nätet nu när jag sökte.

Det går säkert att ha mjölk i och göra en smet som mer liknar pannkakssmet.